Rozwój oparty na innowacjach

Pozostałe
Rozwój oparty na innowacjach

Wywiad z Bartłomiejem Rutkowskim, dyrektorem sprzedaży firmy Thermoplast Sp. z o.o. z Libiąża.










MMiA: Państwa firma jest uznanym producentem profili, jakie ich rodzaje tworzą Państwa ofertę?

Bartłomiej Rutkowski: Wytwarzamy profile skierowane do segmentu meblowego, budowlanego oraz przede wszystkim profile specjalne dla przemysłu. Profile na zamówienie to kierunek rozwoju, który wyznaczyliśmy sobie jako najważniejszy i przykładamy do niego szczególną wagę. Niemniej jednak produkty dla przemysłu meblowego są istotnym elementem asortymentu i w tym obszarze również wciąż prowadzone są prace nad nowymi i innowacyjnymi rozwiązaniami.

MMiA: Thermoplast istnieje już 23 lata, czy może Pan przybliżyć w maksymalnym skrócie, jak wyglądał rozwój przedsiębiorstwa? 
B. R.: Spółka powstała w 1989 roku i należała do pionierów na rynku polskim produkujących okna z tworzyw sztucznych. Kolejne lata to rozwój i specjalizacja w produkcji profili dla meblarstwa, branży budowlanej oraz wytłaczanie profili nietypowych na zamówienie indywidualnego klienta. W 2011 roku produkcja okien została zamknięta.

MMiA: Jaki potencjał ma dziś Państwa przedsiębiorstwo?
B. R.: Firma zatrudnia obecnie 140 osób, posiadamy własny warsztat budowy narzędzi i dział technologiczny. Nasi specjaliści konstruują narzędzia do produkcji profili według najnowszych technologii. Jesteśmy w stanie wykonać każdy rodzaj profilu z następujących tworzyw: PVC, SAN, PMMA, PP, PA, PC. Biorąc pod uwagę ten fakt oraz doświadczenie naszych konstruktorów, możemy sprostać indywidualnym zapotrzebowaniom naszych klientów.

MMiA: Na jakie rynki poza polskim trafiają Państwa profile? W którym kierunku planują Państwo ekspansję? B. R.: Profile nasze dostarczane są do większości krajów Europy Zachodniej i Wschodniej, jak również krajów Bliskiego Wschodu. Każdy z tych rynków cechuje się zgoła odmienną specyfiką. Taka dywersyfikacja rynków zbytu pozwala nam stabilnie patrzeć w przyszłość. Co do ekspansji terytorialnej to powiem, iż bardziej skupieni jesteśmy na rozwoju naszych produktów aniżeli na rozwoju terytorialnym. Uważam, że posiadanie w swojej ofercie innowacyjnego produktu, którego jest się pomysłodawcą i producentem, to największa gwarancja sukcesu. Znaleźć zbyt dla takiego wyrobu jest stosunkowo łatwo, nawet na bardzo trudnym rynku, jakim jest na dzień dzisiejszy np. Polska.

MMiA: Jakie działania podejmuje firma Thermoplast, żeby być cały czas graczem liczącym się na rynku? Czy oferowane przez Państwa wyroby są w jakiś sposób szczególnie atrakcyjne, czy jest „coś”, dzięki czemu mają szansę na zdobycie coraz szerszego rynku?
B. R.: Jak już wspomniałem, nasza strategia polega na tym, aby kreować i wprowadzać do sprzedaży coraz to nowsze rozwiązania, których na rynku brakuje. Thermoplast od lat jest prekursorem nowych produktów. Proszę zwrócić uwagę na historię przedsiębiorstwa. Thermoplast jako jedna z pierwszych firm rozpoczęła produkcję okien z PVC na rynku polskim. Jako pierwsza wprowadziła na rynek krajowy listwę przyblatową typu WAP, która dziś jest tak powszechnie wytwarzana przez kilku producentów. Kolejnym innowacyjnym produktem była Uszczelka Universalna potocznie znana jako Antysilikon, która również na dzień dzisiejszy jest produkowana przez inną firmę. W ostatnim czasie na rynku pojawił się profil żaluzji meblowej (rolety), który jest wierną kopią naszego profilu. Zgodzi się Pan ze mną, że skoro inni producenci idą w nasze ślady, powielając pomysły i rozwiązania czy też idąc dalej, momentami kopiują nasz profil, jest to niezaprzeczalny dowód, że produkty firmy Thermoplast są innowacyjne i atrakcyjne dla klientów.

Tak więc będziemy nadal trzymać się naszej strategii i wprowadzać coraz to nowsze rozwiązania produktowe. Klient, który do nas przychodzi, może być pewien, że otrzyma od nas pełną gamę rozwiązań wraz z wszelkimi nowościami, a co najważniejsze, produkty te będą najwyższej jakości.

MMiA: Na pewno więc w ostatnim czasie wzbogacili Państwo swoją ofertę o coś nowego?
B. R.: Oczywiście. Kierując się strategią omawianą wcześniej, w ostatnim miesiącu na rynek wprowadziliśmy dwa produkty, które, jeszcze raz podkreślę, cechują się innowacyjnością i funkcjonalnością. Jednym z nich jest aluminiowa nakładka na listwę przyblatową, tak powszechnie produkowaną przez wielu producentów, o czym wcześniej mówiłem. Nakładka ta znajduje zastosowanie w miejscach narażonych na działanie wysokich temperatur i zapobiega ewentualnym odkształceniom listew PVC. Takim miejscem jest strefa za kuchenką gazową. Płomienie z palnika powodują deformację profilu PVC, jest to bardzo powszechnie występujący problem, na który zwracało uwagę wielu użytkowników takiej listwy. Thermoplast, wprowadzając to rozwiązanie, po raz kolejny jako pierwszy wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rynku.

Drugim produktem, jaki ostatnio został wprowadzony na rynek przez naszą firmę, jest tzw. Multikorner. Wykorzystuje się go przy połączeniu cokołów meblowych. Jest to profil wykonany w procesie koekstruzji. Dotychczas, aby mieć możliwość połączenia cokołów pod wieloma kątami, należało zaopatrzyć się w kilka kształtek. Na dzień dzisiejszy wystarczy zastosować Multikorner, który jest połączeniem twardego i miękkiego PVC, co pozwala na ustawienie takiego połączenia pod wieloma kątami, zarówno zewnętrznymi, jak i wewnętrznymi.

Aktualnie te produkty produkowane są przez Thermoplast. Ciekaw jestem, jak długo taka sytuacja się utrzyma i czy nadal trend kopiowania pomysłów będzie miał miejsce na naszym rynku.

Dodatkowo muszę tutaj wspomnieć o wprowadzeniu do oferty bogatej gamy kolorystycznej: obejmuje ona programy Inox i Alu, Black and White oraz Glossy, czyli inaczej połyski. Kolory te dostępne są na profilach żaluzjowych, cokołach, listwach przyblatowych. Wszystko po to, aby sprostać najnowszym trendom rynkowym.

MMiA: Jak wygląda sprawa ekologiczności produkcji w Państwa zakładzie?
B. R.: Materiały używane do produkcji naszych wyrobów to tworzywa sztuczne nadające się w 100% do ponownego przetwarzania. Nasze linie produkcyjne spełniają wszelkie wymagania Unii Europejskiej z zakresu ochrony środowiska. Dziś z pełną świadomością mogę powiedzieć, iż udało nam się zastąpić mieszanki stabilizowane ołowiem na mieszanki ze stabilizatorem wapniowo-cynkowym. Ze stosowanych pigmentów udało nam się całkowicie wyeliminować metale, zwłaszcza kadm i ołów.

MMiA: Jakimi drogami są dystrybuowane Państwa produkty?
B. R.: Jeśli chodzi o dystrybucję naszych wyrobów, to jest ona rozwiązana w dwojaki sposób. Z dużymi fabrykami pracownicy odpowiedzialni za handel, jak również nasi technicy kontaktują się bezpośrednio. Obsługa mniejszych podmiotów, bardzo ważnej grupy naszych odbiorców, odbywa się poprzez regionalnych dystrybutorów, którzy świetnie sobie z tym radzą. Wspieramy ich poprzez doradztwo i kontakt naszego personelu z klientem końcowym. Zawsze odsyłamy jednak klienta do dystrybutora. Dzięki temu budujemy zaufanie u naszych partnerów, a zarazem mamy pewność, iż niezbędna wiedza oraz informacje konieczne do pracy z naszymi wyrobami zostały przekazane do końcowego klienta w sposób prawidłowy.

W naszej ofercie produktów gotowych posiadamy duży wachlarz profili meblowych oraz budowlanych w szerokiej gamie kolorystycznej, które mogą być dostarczone w ciągu 24 godzin za pośrednictwem firm kurierskich i spedycyjnych, mających długoletnie doświadczenie i pozytywną opinię na rynku, co daje gwarancję wysokiej jakości usługi dostawy towaru.

MMiA: Jak w Pana ocenie będzie postępował rozwój polskiego rynku meblarskiego i segmentu obrzeży?
B. R.: Jeśli chodzi o zapotrzebowanie na meble „twarde” na rynku krajowym, to uważam, że popyt w drugiej połowie roku, niestety, zmniejszy się. W związku z tym producenci tych mebli, których większość produkcji skierowana jest na rynek krajowy, odczują spadek zamówień.

Patrząc bezpośrednio na segment naszych produktów, firmy oferujące podobne wyroby nadal będą prześcigały się w walce cenowej, zmniejszaniu opakowań oraz minimów logistycznych szczególnie, gdy popyt na rynku zacznie spadać. Takie działania doprowadzą do rozdrobnienia rynku i handlu bezpośrednio z końcowym klientem. Thermoplast w tej gonitwie nie będzie brał udziału i tak jak już wyżej wspomniałem, będziemy nadal wprowadzać na rynek nowe produkty, wspierając swoich dystrybutorów zarówno produktem, jak i fachową obsługą naszych wspólnych klientów.

Jak sądzę, w zakresie naszego asortymentu powodzeniem będą cieszyły się: seria Black and White Glossy, kolekcja Inox oraz wszelkie odcienie szarości z zastosowaniem do mebli biurowych.

MMiA: Dziękujemy za rozmowę.
B. R.: Dziękuję.